En lista jag gärna sluppit vara på

december 20, 2010

Läser i Medievärlden och Journalisten om att en ”spölista” och hemmagjorda piltavlor har hängt uppe fyllt synligt på SAC:s kansli. De som hotas med stryk och som det kastats pil på är de avfällingar – inklusive undertecknad – som hade mage att uttrycka en uppfattning om tidningen Arbetarens utveckling i en artikel på Aftonbladet i våras.

Vad som inte tydligt framgår av länkarna är att ”spölistan”, vad jag förstår, har suttit uppe på expeditionen under en längre tid – kanske ända sedan i våras. I stort sett hela SAC:s inre krets – ombudsmän, funktionärer, AU, aktiva medlemmar osv – måste rimligen ha sett den. Och låtit det hela passera! Dem vars löner betalas av medlemmarna har därmed godkänt att medlemmar hotas med stryk. I de lokaler vars hyra jag är med och betalar har ledande syndikalister kastat pil med mig som måltavla.

Det är så fullfjädrat galet och skandalöst att jag faktiskt saknar ord. Men det måste ut till SAC:s medlemmar. De måste få en chans att avgöra om de vill ha sådana företrädare.

UPPDATERING: Nina Lekander i Expressen.

UPPDATERING 2: Göran Greider skrev en krönika i DN den 23 december som behandlade sossarnas Prime-skandal, SAC:s spölista och Stig Dagerman (”Inför spölistan och piltavlorna på väggen skulle Dagerman nog stått helt förstummad; förmodligen hade han själv stått med på spölistan”). Texten inte läggas ut på nätet, dock.

UPPDATERING 3: Maria Jacobson i Piteå-tidningen.

8 svar to “En lista jag gärna sluppit vara på”

  1. magnus Says:

    mäh, hade ni väntat er att bli älskade av de ni attackerade och försökte skada?

    tror du på voodoo?

  2. Rasmus Says:

    Magnus, SAC har att markera mot infantila lekar på kansliet och verka för att kränkningar och skador gottgörs och repareras. Fånerier som ditt inlägg gör inget bättre.

  3. Tim Gibran Says:

    Och så undrar folk varför SAC imploderar… är organisationen HELT inkapabel att hantera en demokratisk diskussion och opposition ?

  4. magnus Says:

    jag är inte medlem längre så jag är inte överdrivet intresserad. jag har inte mycket till övers för folk som låtsas vara kränkta för allt möjligt hittepå heller, oavsett fraktion.

  5. Marcus Says:

    Folk har reagerat och rivit ner den för länge sen. Ifall det är den nedrivna som hittats eller om en ny satts upp vet jag inte.
    Det är jävligt rutten humor, det ska understrykas, men det är ju ingen som på allvar tror att det är en lista som uppmanar till att spöa någon. Det senaste året har ju varit en enda lång sörja av bottennapp, och tyvärr verkar en del inte kunna hantera det. Bra att AU tar tag i frågan nu efter att Arbetaren påpekat läget för dom.


  6. Oavsett vad syftet är med piltavlorna, tycker jag det är sämre än sämsta dagisnivån.
    Jag avslutade mitt medlemskap för ett år sedan och kommer absolut inte gå med igen. Det är alltför många intriger, mycket renhetslära och konstiga saker som pågår.

  7. micke Says:

    Det är konstigt, vi har inga ”intriger” i mitt LS, jag känner inte att vi håller på att ”implodera” eller att vi inte kan ha en ”demokratisk diskussion” där. Det är bra stämning och mycket framtidstro med många medlemmar som utbildar sig. Kan faktiskt varken förstå tilltaget eller att man inte kan tänka sig gå med i ett LS och bilda en driftsektion på sin arbetsplats och driva sina fackliga frågor där igenom för något idiot-tilltag någon gjort i en lokal på Sveavägen. Det verkar konstigt…

    Känns trist att du hamnade på en sådan lista Rikard… så skall det inte gå till.

  8. Mattis Says:

    På vilket sätt håller SAC på att ”implodera”? Jag är aktiv på lokal och central nivå, och allt jag ser är en organisation som är på en bättre väg framåt än någonsin. Vi blir starkare och bättre på att organisera hela tiden. Möjligtvis att det är i din mediavärld som SAC inte har så stort utrymme, men ute på arbetsplatserna och i LS:en går vi framåt.

    Den där så kallade ”spölistan” var ett dåligt skämt från personer som inte har något med SAC:s valda ledning att göra, men att göra en så stor sak av det som du gör är bara haveristiskt. Medlemmarna i hela SAC ville förändra Arbetaren, och de ville inte ha kvar dig som redaktör. Kongressen är deras vilja, hela organisationens vilja, och inte ett fåtal sekterister som du vill få det till. Kan du inte acceptera det?


Kommentera

