Världens bästa bantningsmål?

september 15, 2010

Idag gjorde jag mitt bästa – i direktsändning i P1:s Klotet och under efterföljande chat – för att lyfta klimatfrågorna i valkampanjen och förklara för väljarna att de rödgröna, trots brister, är ett klart bättre alternativ än fortsatt borgerlig regering. Hoppas att det gick fram. Men de tio minuterna gick så snabbt och Martin Ådal hade fräckheten att bedra mig på hela avslutningen.

En sak som jag tycker är särskilt märkligt i valrörelsen och som jag tyvärr inte hann bemöta i radion är det återkommande Allianssnacket om att ”Sverige har världens mest ambitiösa klimatmål”. Det spelar ingen roll hur många gånger Maria Wetterstrand säger att enligt miljörörelsens (Climate Action Network) rankning har Sverige sjunkit från en topplacering ner till 16:e plats: Mantrat fortsätter föras fram.

En annan aspekt som inte har diskuterats är om det verkligen är rimligt att mäta klimatmåls ambitioner i relativa termer snarare än absoluta. Även om Alliansens 40 procentsmål verkligen var världens högsta minskningsmål finns det ju massor av länder vars utsläpp per capita är bråkdelar av Sveriges.

Alliansens mantra är lite så här: Tänk att en överviktig person som väger 150 kg beslutar sig för att banta ner sig till 130 kg. Kan man då säga att personen i fråga har ett rysligt ambitiöst bantningmål? Trots att hon/han även efter kuren har en avsevärd bit kvar till en långsiktigt hållbar livsstil? Och samtidigt som det finns hundratals miljarder människor som är undernärda?*

Jag tycker inte det.

* Jag vill härmed inte lasta världens överviktiga för att folk svälter, det bara passade in i allegorin.

Kommentera

