Styrelsemedlem lämnar Arbetaren

maj 28, 2010

Strax efter mitt och andras debattinlägg om ”nya” Arbetaren avgick en av medlemmarna ur Tidningen Arbetarens AB:s styrelse. Nedan förklarar han orsaken och varför hans pressmeddelande publiceras här snarare än i Arbetaren eller Syndikalisten. Kan tillägga att jag också hellre hade sett att den infördes i något av dessa organ. Att jag publicerar Kalles meddelande är inte för att jag tycker att interndebatt i första hand ska föras på bloggar – men hellre här än ingenstans.
/Rikard

Måndag 17 maj avgick jag, Kalle Pettersson, med omedelbar verkan, som styrelseledamot ur Federativs Förlagshus ABs samt Tidningen Arbetaren ABs styrelser.

Då jag ser en omedelbar avgång ur en bolagsstyrelse som en kraftig markering inom aktiebolagsvärlden, antingen gentemot aktiebolagets verksamhet och/eller gentemot dess övriga styrelse, anser jag också att det är av högsta vikt att sådan information så snabbt som möjligt når bolagen ifrågas ägare. Hade det handlat om ett börsnoterat företag hade ägarna varit dess aktieägare men när det gäller bolagen ovan ser jag organisationsmedlemmarna som dess primära ägare.

Jag skickade därför omgående ett pressmeddelande till såväl Tidningen Arbetaren som till organisationens medlemstidning Syndikalisten. Från Tidningen Arbetarens chefredaktör Mattias Pettersson möttes jag av en total tystnad men konstaterar nu, två nummer senare, att pressmeddelandet inte publicerats. Vad det gäller Syndikalisten fick jag till svar från dess redaktör Anders Knutsson att ”min [redaktörens] spontana reaktion, byggd på erfarenhet […] är att den [artikeln/pressmeddelandet] inte kommer in.”.

Då organisationens externa respektive interna informationskanal båda tycks stängda för information om en styrelseledamots omedelbara avgång ur organisationens aktiebolag tvingas jag vända mig till andra aktörer för att få ut informationen tillorganisationens medlemmar. Jag väljer därför att publicera mitt ovan nämnda pressmeddelande på denna blogg då den tycks vara ett nav i bloggosfären kring vilken debatten om Tidningen Arbetarens nya inriktning, vilken är den grundläggande orsaken till min avgång, tycks kretsa.

DET URSPRUNGLIGA PRESSMEDDELANDET:

Jag, Kalle Pettersson, avgår idag, måndag 17 maj, med omedelbar verkan ur styrelsen för såväl Federativs Förlagshus AB som för Tidningen Arbetaren AB.

Orsaken till avgången är att 2009 års kongress tidningsuttalande tolkas på olika sätt av mig och av övriga styrelsen. Detta i sin tur har lett till diametralt motsatta uppfattningar beträffande Tidningen Arbetarens önskvärda utveckling för att långsiktigt säkra dess ekonomi och således även dess fortsatta existens. Framtiden får utvisa vems uppfattning som var den korrekta.
För såväl organisationens som för tidningens skulle önskar jag att det är jag som har fel och övriga styrelsen som har rätt.

Kamratligen
Kalle Pettersson

Kommentera

