Bloggare om Arbetaren-debatten

maj 13, 2010

Ursäkta att jag tjatar om det här med ”gamla” och ”nya” Arbetaren men just nu upptar detta en viss del av min tid. Så jag vill tipsa om några intressanta kommenterar som jag har hittat i bloggosfären.

Jonas Fogelqvist, som även undertecknade artikeln i Aftonbladet, har bloggat och berättar fint om sina år på Arbetaren. En annan tidigare anställd, Peter Andreasson, har uppmärksammat debatten från sin numera amerikanska utgångspunkt. Anders Svensson vacklar något – först gav han alla undertecknare det hedrande erbjudandet att skriva i Internationalen, därefter backade han; några av oss kan kanske få skriva krönikor gratis i alla fall… Jonas Sjöstedt utnämner ”gamla” Arbetaren till Sveriges piggaste vänstertidning och även Johan Frick (som även skriver på Dagens Konflikt) hyllar tidningen som den har varit. Kulturbloggen tycker sig se historien upprepad medan Lilith Svalin och Queers mot kapitalism oroar sig över att Arbetarens feministiska profil kommer att gå förlorad och tidningen reduceras till old-time antikapitalism. Intressant nog delas den reaktionen av konservativa Axessbloggen, som uppenbarligen uppskattar de konservativa dragen i Petterssons klassreduktionism.

Sedan finns det förstås en massa andra gaphalsiga bloggar som tycker vi som skrev under är puckon men de får ni hitta på egen hand.

4 svar to “Bloggare om Arbetaren-debatten”

  1. Anders_S Says:

    Rikard. SOm väl vet så har Internationalen inga större pengar och kan inte anställa folk. Alltså handlade de om ett erbjudande om att skriva enstaka artikalr och krönikor. Jag borde skrivt det i det första inlägget också. Ett erbjudande jag faktiskt inte ens kan ge. Jag har inte beslutanderätt i frågan.

    Det är alltså ingen vacklan, utan bara ett klargörande.


    • Visst förstår jag att du inte har det mandatet och en rättelse av det slaget var bra. Men vid sidan av det var din första bloggpost mer allmänt positiv till vårt upprop, men efter reaktioner från olika håll har du en mer negativ inställning i det andra inlägget. Det var därför jag skojade lite om att du var en vacklande centrist.😉

  2. Johan Says:

    Det är sättet ni fört denna debatt på som är problemet. Varför har ni inte använt ert medlemsskap i SAC för att förankra er linje i organisationen?

    Vi medlemmar borde få ta del av fullständig, balanserad och framförallt specifik kritik som vi kan ta ställning till. Framförallt vore det intressant med självkritiska resonemang om Arbetarens förhållande till SAC under tidigare år. Vad jag förstår så har även ni ett par snedsteg på ert samvete.

    Slutligen tycker jag att det är bedrövligt med detta ständiga hån mot den låga stilistiska nivån i ”den nya” Arbetaren. Kasta inte sten i glashus.

  3. Norling Says:

    Ledsen, Johan, men nu räcker det! Har man som jag varit medlem sedan 80-talet, läst Arbetaren o c h kongressprotokoll (då för tiden när dessa faktiskt kom i sin helhet och någorlunda snabbt), då blir detta snicke-snack rätt stötande till slut.

    Om man dessutom, som jag under de sista åren innan jag trädde ur LS av SAC, försökt använda mitt medlemskap på det vis du efterlyser och debatterat i Syndikalisten och internt forum på webben – men antingen inte fått några svar alls eller fått hånfulla tillmälen till svar eller nysvenska medelklassradikala ”sanningar” spottat mot mig – ja, då blir det rätt frätande att läsa de flesta av kommentarerna till blogg-debatten om Arbetaren.

    Problemet är nämligen hur denna och andra debatter förts – eller ibland inte förts alls – inom SAC.

    Till sist:
    Tidningen Arbetaren är rimligen ännu ett stort kommersiellt projekt för SACs medlemmar? Det är inget självändamål att få tidningen att dra in stålar, men det är rimligen dumt att förstöra chansen till det helt? I så måtto är det rimligt som SAC-medlem att vara irriterad på ”den låga stilistiska nivån i ‘den nya’ Arbetaren”.


Kommentera

